‘Veel truckers worstelen nog met verplichte bijscholing’


Duizenden beroepschauffeurs die voor 10 september een verplichte bijscholing moeten volgen, hebben nog niet alle cursussen gevolgd. Als ze dat niet op tijd doen, mogen ze de weg niet meer op.

Verladersorganisatie EVO maakte eind april een rondgang onder zo’n 700 bedrijven. Daaruit bleek dat bij 65 procent van de ondernemingen een of meer chauffeurs de 35 uur bijscholing voor de zogeheten code 95-verklaring nog niet hadden afgerond. Volgens de EVO zijn duizenden chauffeurs daar nog steeds niet mee klaar. “We krijgen nog dagelijks telefoontjes van chauffeurs die vragen of zij die bijscholing ook moeten volgen”, aldus een woordvoerder.

Wat is code 95?

Code 95 is een verklaring van vakbekwaamheid waarvoor bijscholing nodig is. Dat is het gevolg van Europese regels die ervoor moeten zorgen dat aan alle chauffeurs in de EU dezelfde eisen worden gesteld. Het doel: de verkeersveiligheid vergroten en en het brandstofverbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – verminderen.

Chauffeurs die hun vrachtwagenrijbewijs voor september 2009 hebben gehaald, hoefden tot nu toe code 95 nog niet in hun rijbewijs te hebben. Vanaf 10 september dit jaar moet dat wel.

De cursus bestaat uit een theorie- en een praktijkdeel, met onderdelen als zuinig rijden, defensief rijden en lading zekeren.

Geldklopperij

Als vrachtwagenchauffeurs toch blijven rijden zonder dat ze code 95 in hun rijbewijs hebben staan, riskeren ze een boete van 800 euro.

In een truckerscafé bij Hoevelaken reageren veel beroepschauffeurs ontwijkend op de vraag of ze de bijscholing hebben gevolgd. De paar chauffeurs die wel antwoord geven, hebben alle onderdelen al op zak, of bijna. “Ik moet nog een cursusje doen”, zegt een van hen. Hij vindt het geldklopperij. “Je moet je chauffeursdiploma al betalen en dan moet je dit ook nog een keer doen. Elke vijf jaar dezelfde cursus.”

Je moet je chauffeursdiploma al betalen en dan moet je dit ook nog een keer doen.

Chauffeur in truckerscafé

Toch zijn sommige onderdelen van de bijscholing wel zinvol, zegt een collega. Zoals het onderdeel ‘zuinig rijden’. “Dat is tegenwoordig een hot item. Ze hebben liever dat je 1 op 4 rijdt dan 1 op 2. Zo’n cursus kan dus ook geld opleveren.”

Ook het onderdeel ‘lading zekeren’ is een hele belangrijke, zegt de chauffeur. “Als je weet wat er in het verleden nog wel eens van de wagen kinkelde, dan is het logisch dat zoiets nog eens onder de neus wordt gewreven. Dat kan in Code 95.”
Bron: http://nos.nl/artikel/2116027-veel-truckers-worstelen-nog-met-verplichte-bijscholing.html

Wij organiseren samen met Datispienter vóór 10 september 2016 nog diverse trainingen die meetellen in het nascholingstraject Code 95. Onder andere Bedrijfshulpverlening (BHV) | VCA Basisveiligheid (B-VCA) | VCA – Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA). Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!